Pokud se snažíte zhubnout, zkoušeli jste přerušovaný půst? Několik bestsellerů vychvaluje strategie půstu, které umožňují "zhubnout bez námahy", "superrychle odbourávat tuk", "resetovat metabolismus" atd. Je to všechno jenom humbuk, nebo může mít půst nějaký zvláštní přínos? Je půst lepší než pouhé snižování kalorií?

Nový přehled nabízí předběžné odpovědi. Výzkumníci z Illinoiské univerzity v Chicagu prozkoumali 21 studií výsledků tří typů přerušovaného půstu:

  • Střídmý den půstu: den půstu, kdy přijímáte méně (0-500) kalorií, po kterém následuje den, kdy můžete jíst, co chcete
  • .
  • Strava 5:2: ve dvou postních dnech konzumujete 500-1000 kalorií, zatímco ve zbylých pěti dnech můžete jíst normálně
  • .
  • Časově omezené stravování: ačkoli se specifika liší, obecně platí, že jíte pouze během 4 až 8 hodin. Po zbytek dne jste omezeni na vodu nebo nekalorické nápoje (nikoli však uměle slazené)
  • .

Výsledky byly většinou příznivé; půst vedl k mírnému úbytku hmotnosti, obvykle v rozmezí 3 až 8 procent v průběhu 8 až 12týdenních programů. Dalším pozitivním zjištěním je, že bylo jen málo důkazů o tom, že by půst způsoboval lidem pocit slabosti nebo potíže se soustředěním, i když během prvních dvou týdnů půstu byly hlášeny určité bolesti hlavy. Většina studií trvala méně než 12 týdnů; dlouhodobé účinky půstu nejsou známy.

Při porovnání jednotlivých strategií bylo časově omezené stravování nejméně účinné s uváděným úbytkem hmotnosti 3 až 4 %. Rovněž střídavý denní půst i dieta 5:2 vedly k významnému úbytku viscerálního tuku, ale časově omezené stravování nikoli.

Přestože vede k mírnému úbytku hmotnosti, nezdá se, že by půst byl nějak "zázračný". Výzkum naznačuje, že úbytek hmotnosti při přerušovaném půstu vychází ze snížení celkového příjmu kalorií. Ve dnech půstu bylo zkonzumováno méně kalorií, zatímco ve dnech bez půstu se nezdálo, že by došlo ke zvýšené konzumaci. Stejně tak nebyly zjištěny žádné rozdíly v obvyklém výběru potravin ve dnech bez půstu.

Výzkumníci nedoporučují přerušovaný půst dětem ve věku 12 let a mladším a osobám s poruchami příjmu potravy v anamnéze. Opatrnost doporučují mladistvým, lidem starším 70 let a osobám s cukrovkou 1. nebo 2. typu. Pokud nepatříte do žádné z těchto skupin a chcete zhubnout, měli byste přerušovaný půst vyzkoušet?

Můj výklad je takový, že pro některé lidi může být struktura přerušovaného půstu snadněji proveditelná ve srovnání s obvyklou dietou, která vyžaduje, abyste se vzdali určitých potravin nebo počítali kalorie. Neměli byste očekávat, že "zhubnete bez námahy" nebo "resetujete svůj metabolismus", ale pokud vás nebaví omezovat výběr potravin nebo počítat kalorie, možná by to stálo za vyzkoušení.

Zdroje: https://psychologytoday.com/intl/blog/its-not-just-baby-fat/202205/should-you-try-intermittent-fasting , Unsplash

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: