V 80. a 90. letech 20. století se fytonutrienty (nazývané také fytochemikálie nebo rostlinné chemické látky) staly "další velkou věcí" v oblasti výživy a dobrého zdraví. Nacházejí se pouze v rostlinných zdrojích, jako je ovoce, zelenina, bylinky a koření, a dokonce i káva, čaj a víno - fytonutrienty nejsou technicky vzato živinami. To proto, že na rozdíl od makroživin (bílkovin, sacharidů a tuků) a mikroživin (vitaminů a minerálů) nejsou fytonutrienty nezbytné pro vývoj a přežití buněk. Bylo však prokázáno, že fytonutrienty podporují dobré zdraví a bojují proti nemocem tím, že slouží jako antioxidanty, které chrání buňky před záněty a dalšími stresovými faktory, které časem poškozují organismus.

Od doby, kdy byly poprvé odhaleny jejich superschopnosti, vědci izolovali a identifikovali tisíce fytonutrientů v rostlinných potravinách. Některé z nich, například karotenoidy, antokyany a chlorofyly, jsou také přírodními barvivy, která dodávají některým druhům ovoce a zeleniny a dalším rostlinným potravinám sytou barvu. Mnohé z nich byly dále zkoumány a u několika typů fytonutrientů byly zjištěny potenciální účinky proti cukrovce, rakovině, srdečním chorobám, obezitě a další lékařsky preventivní a léčebné účinky.

V posledních letech se potravinářští vědci zabývají účinky fytonutrientů na zdraví a nemoci mozku. Mezi správnou výživou a funkcí mozku již existuje pevná a prokázaná souvislost. Víme, že vitaminy A a C, minerály železo, jód a zinek, omega-3 tuky a některé aminokyseliny obsažené v bílkovinách jsou obzvláště důležité pro zdravý kognitivní vývoj a průběžné udržování mozku. Vědci také zjistili, že fytonutrienty hrají důležitou roli při udržování zdraví mozku po celý život a pomáhají zvládat mozkové choroby a poruchy od deprese po demenci. Ve studiích na lidech se zdá, že několik skupin fytonutrientů má výrazný potenciál v oblasti zdraví a pohody mozku:

Antokyany, které se nacházejí ve fialovomodrém ovoci a zelenině, jako jsou borůvky a další bobulovité ovoce, hroznové víno, fialové zelí, černá mrkev a modré brambory, mají pravděpodobně terapeutický význam, pokud jde o poruchy spánku.

Kafein, který se přirozeně v různém množství nachází v různých druzích kávy, a L-theanin, obsažený v zeleném a černém čaji, zlepšují poznávací schopnosti a mohou zlepšovat paměť, pozornost a schopnost učení.

Flavonoidy, které se nacházejí v čaji, víně, cibuli, jablkách a dalším ovoci, bobulovinách a zelenině, jsou díky svým antioxidačním a neuroprotektivním vlastnostem spojovány se zlepšováním poznávacích schopností. Tyto ochranné fytonutrienty mohou také pomáhat předcházet nebo zpomalovat progresi Parkinsonovy choroby. Bylo také zjištěno, že další skupina flavonoidů, které se nacházejí v sójových potravinách a jsou známé jako izoflavony, snižuje výskyt nespavosti a zlepšuje účinnost spánku u žen v menopauze.

Fenolické sloučeniny, široce rozšířené v ořeších, ovoci, zelenině, obilovinách, bylinkách, kávě, vanilkových bobech a koření, jsou spojovány s prevencí Alzheimerovy i Parkinsonovy choroby.

Toto jsou jen některé z důležitých fytonutrientů potenciálně spojených se zdravím mozku. Nejlepším způsobem, jak si být jisti, že ve své stravě získáte co nejvíce fytonutrientů (a základních živin), aniž byste se museli učit nazpaměť jejich jednotlivé vědecké názvy a zdroje, je pravidelně dodržovat stravu, která je mimořádně bohatá na širokou škálu čerstvé zeleniny, luštěnin, obilovin, ořechů a dalších rostlinných potravin. Tři diety, které tyto rostlinné potraviny podporují - středomořská dieta, dieta DASH (Dietary Approach to Stop Hypertension) a dieta MIND - jsou podle doporučení vládních a vědeckých odborníků také na vrcholu seznamu celkově nejzdravějších diet.

Zdroje: https://psychologytoday.com/intl/blog/cravings/202205/4-important-phytonutrients-brain-health , Unsplash

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: