Pro péči o Zemi nemusíte žít mimo síť ani lobbovat v Kongresu za zelené iniciativy. Udržitelné iniciativy mohou začít na překvapivě jednoduchém místě - na vašem talíři. Udržitelné stravování může snížit vaši uhlíkovou stopu, šetřit vzácné zdroje a podporovat etičtější potravinové systémy. Navíc vám může i ušetřit peníze. Na rozdíl od toho, co si možná myslíte o nutnosti nakupovat všechny organické suroviny, drahé veganské produkty nebo maso krmené pouze trávou, ekologicky šetrná strava nemusí vyčerpat váš bankovní účet. Zde je 10 způsobů, jak se stravovat ekologicky a ještě ušetřit. Sdílet na Pinterest Modrá sbírka/Stocksy United,Fotografie,Potraviny,Výživa,Stocksy,Zdravá výživa

1. Jezte lokálně Hnutí za lokální potraviny je ve Spojených státech na vzestupu, protože lidé se zajímají o podporu místní ekonomiky, poznávají farmáře a zkoušejí regionální potraviny. Potraviny vypěstované blízko vašeho domova vyžadují méně dopravy, aby se k vám dostaly, což snižuje emise a spotřebu fosilních paliv. To zase snižuje náklady. Navíc čím více investujete do místního stravování, tím více můžete objevovat nové zajímavé chutě a potraviny. Například můžete vařit z nopálů nebo péct z mesquitové mouky, pokud jste na jihozápadě, nebo vyzkoušet marionety, pokud jste na severozápadě.

2. Jezte sezónně Pokud jste někdy ochutnali dokonale zralé jahody v červnu nebo křupavé stonky chřestu v dubnu, poznali jste lahodné výhody sezónního stravování. Potraviny sklízené v sezóně bývají na vrcholu zralosti a chuti - a někdy mají i vyšší obsah živin. Jedna studie například zjistila, že brokolice pěstovaná v sezóně má vyšší obsah vitaminu C než brokolice pěstovaná mimo sezónu ( 1 ). Sezónní potraviny také bývají levnější než potraviny zakoupené mimo sezónu. (Když má zemědělský podnik nebo prodejce potravin po ruce bohatou úrodu, často ji prodává za nízkou cenu, aby se dostala do rukou spotřebitelů dříve, než se zkazí). Pokud si v létě koupíte plný vozík čerstvé kukuřice nebo v zimě bednu pomerančů, pravděpodobně zaplatíte výhodné ceny, a ne horentní sumy, které byste museli zaplatit mimo sezónu. Z ekologického hlediska podporuje sezónní stravování přirozené cykly růstu potravin (2). K celoročnímu pěstování plodin - jak to vyžaduje průmyslový potravinový systém - musí výrobci potravin někdy používat více vstupů, jako jsou hnojiva, pesticidy nebo voda, a spotřebovávat tak další zdroje. (Jedním z příkladů je používání plynu nebo elektřiny k výrobě tepla pro pěstování čerstvých bylinek.) Sezónní stravování jde také ruku v ruce s místním stravováním. Pokud se plodiny v okolí sklízejí v souladu s jejich přirozeným cyklem, trvá kratší dobu - a tedy i méně zdrojů - než se dostanou na váš talíř. Zajímají vás sezónní potraviny? Zjistěte, co je ve vašem okolí čerstvé, pomocí Průvodce sezónními potravinami, databáze sezónních produktů ve všech státech USA.

3. Plánování jídel Plánování jídel vám může pomoci dodržovat zdravější stravu, protože vám umožní mít kontrolu nad tím, co přesně budete jíst, a umožní vám cíleně vybírat výživné potraviny, které odpovídají vašim zdravotním cílům. Vytvoření podrobného seznamu toho, co potřebujete v obchodě, udržuje výdaje za potraviny na uzdě a zabraňuje impulzivním nákupům. Navíc když si nákupy naplánujete, neplýtváte tolik potravinami. Plýtvání potravinami má velký vliv na životní prostředí. Podle Agentury pro ochranu životního prostředí se jedna třetina potravin vyprodukovaných ve Spojených státech nikdy nesní a vyhozené potraviny jsou nejčastější položkou na skládkách (3).

4. Jezte zbytky Protože minimalizace vyhozených potravin je vynikajícím způsobem, jak učinit opatření pro planetu, je nejlepší si zbytky nechat - a sníst - než je vyhodit. Pokud si nejste jisti, jak dlouho zbytky vydrží dobré, podívejte se na tento článek. Kromě omezení plýtvání potravinami vám konzumace zbytků zabrání utrácet za jídlo s sebou nebo za nové potraviny, které ve skutečnosti nepotřebujete. Pokud nejste milovníky zbytků, vyzkoušejte kreativní přístupy, jako je změna využití kousku zbylého masa jako zálivky na pizzu, přidání dalšího ovoce a zeleniny do salátu nebo přidání dalších těstovin či rýže do polévky.

5. Zbytky jídla se dají použít jako příloha na pizzu. Zakupte si podíl v systému CSA Komunitou podporované zemědělství (CSA) umožňuje farmám prodávat přebytky sezónních produktů přímo své komunitě. Za nízký poplatek si můžete vyzvednout bedýnku - obvykle naplněnou rohem hojnosti sezónních místních produktů - na určeném výdejním místě. CSA snižují plýtvání potravinami na farmách tím, že dostávají ovoce a zeleninu přímo do vašich rukou bez nutnosti přepravy nebo konzervace. Navíc jsou často cenově výhodné - ceny některých CSA začínají na 10 dolarech za bedýnku - a nabízejí vynikající ovoce a zeleninu, jako jsou tuříny, dýně chayote a jedinečné odrůdy melounů. Chcete-li najít CSA ve svém okolí, navštivte stránku Místní sklizeň. Jak cenově dostupné jsou CSA? Mnoho CSA nabízí 20librové (9kg) bedýnky s místními ekologickými produkty za cenu kolem 25 dolarů. To je jen 1,25 dolaru za libru. Srovnejte to s bio ovocem a zeleninou v obchodě s potravinami, které mohou stát 2-3krát tolik.

6. Zvažte konzervování (a zmrazování a sušení) Pokud jste se rozhodli připojit k CSA (nebo se zásobit sezónními potravinami jiným způsobem), vaším dalším krokem bude pravděpodobně vyřešit, jak zabránit tomu, aby se vaše produkty zkazily. Koneckonců většina z nás nedokáže během několika dní spotřebovat hrozny nebo paletu dýní. Naštěstí nemusíte být chalupáři, abyste si vyzkoušeli konzervaci potravin. Mrazení, konzervování a sušení jsou jednoduché a dostupné způsoby domácího uchovávání potravin. Zmrazování je nejjednodušší metoda a mnoho potravin se dobře zmrazuje (i když je lepší si udělat průzkum, než do mrazáku vložíte jakoukoli položku). Konzervování a sušení vyžadují trochu více úsilí, ale mohou vám pomoci mít potraviny po ruce na několik týdnů nebo dokonce měsíců dopředu.

7. Nakupujte ve velkém Ulička s potravinami ve velkém množství v místním obchodě s potravinami neexistuje jen kvůli barevnému vizuálu dávkovačů potravin ve stylu Willyho Wonky. Je to také pokladnice úspor a ekologických výhod. Nákupy sypkého zboží ve velkém často výrazně snižují náklady, zejména pokud jde o dražší položky, jako jsou ořechy, sušené ovoce nebo speciální mouky. Navíc, když si pořídíte přesné množství, které potřebujete (a ne to, kolik je v balení), je méně pravděpodobné, že budete plýtvat potravinami. Nakupováním ve velkém můžete také snížit spotřebu plastů. Můžete si přinést vlastní čisté sáčky na potraviny, které lze opakovaně použít, takže nemusíte pokaždé používat plastové sáčky.

8. Jezte méně masa (a více rostlin) Výběr většího množství rostlinných potravin namísto živočišných vám může ušetřit peníze, pomoci životnímu prostředí a posílit vaše zdraví. Živočišné produkty totiž přispívají k nadměrnému množství skleníkových plynů, spotřebě vody a degradaci půdy ( 4 , 5 , 6 ). Rostlinné bílkoviny, jako jsou fazole, čočka a tofu, stojí často o polovinu méně než maso, unce za unci. Například průměrná cena sušených fazolí v únoru 2022 činila 1,55 dolaru za libru, zatímco průměrná cena mletého hovězího masa byla 4,63 dolaru za libru (7). To samozřejmě neplatí pro všechny vegetariánské varianty - například ořechová mléka bývají výrazně dražší než kravské mléko - ale při správném postupu může nahrazení živočišných produktů rostlinami pomoci snížit výdaje. Nejste připraveni vyřadit maso z jídelníčku? Zkuste si to ulehčit směsí masa a fazolí, hub nebo čočky půl na půl. Tato taktika se osvědčuje vždy, když používáte mleté maso, například v tacos, zapékaných pokrmech nebo omáčkách na těstoviny.

9. Založte si zahrádku Během první a druhé světové války podporovala iniciativa Victory Garden lidi v pěstování vlastních potravin, aby se snížily náklady a zmírnil tlak na průmyslový potravinový systém. V dnešní době může výsadba zahrady tyto výhody přinést i dnes (8). V závislosti na tom, kolik potravin vypěstujete, mohou plody vaší práce doplnit vaše jídlo s minimálními náklady. Mezitím nejsou potraviny o mnoho lokálnější (nebo sezónnější), než když jsou vypěstovány na vaší vlastní zahradě. Není překvapením, že jedna studie zjistila, že domácí zahradničení může výrazně snížit celkové emise skleníkových plynů v domácnosti. Mezitím, pokud budete zbytky jídla na zahradě kompostovat, pošlete na skládku méně odpadu (9). Zahradničení sice může být časově náročné, ale měli byste ho považovat i za metodu odbourávání stresu. Jedna studie zjistila, že pobyt na zahradě jen dvakrát týdně zvyšuje u lidí pocit zdraví a pohody a zároveň snižuje pocity stresu (10).

10. V případě, že se zahradě věnujete pouze dvakrát týdně, můžete se rozhodnout, zda se vám bude líbit. Vyhněte se ultrazpracovaným potravinám Ultrazpracované potraviny prošly mnoha průmyslovými procesy a obvykle obsahují spoustu přidaných aromat, cukrů, tuků a chemických konzervantů. Příkladem jsou kukuřičné lupínky s příchutí sýra, snackové tyčinky a uměle ochucené cereálie. Strava s vysokým obsahem těchto potravin je spojována s řadou zdravotních potíží, jako je obezita, cukrovka a některé druhy rakoviny ( 11 , 12 ). Navíc ultrazpracované potraviny poškozují životní prostředí, protože jejich četné složky znamenají, že jejich celková uhlíková stopa je poměrně velká ( 13 ). Proto je dobré je nahradit výživnými celozrnnými potravinami, kdykoli je to možné. Tím můžete dokonce ušetřit peníze, protože některé svačiny, například jablka nebo sýr, jsou často levnější než sáček chipsů nebo sladkostí.

Zdroje: https://www.healthline.com/nutrition/sustainable-eating-while-saving-money , Unsplash

Podobné články

1 Komentářů

Anička N

Anička N

před 5 měsíce

Děkuji za rady, akorát nevím jsouc na jihovýchodě, zda koupím na farmářském trhu mesquitovou mouku, nopály či marionety.

Reply

Napište komentář

Články z dalších našich webů: