Na první pohled se může zdát, že seznamování nemá souvislost s ostatními aspekty života jedince, zejména s jeho společensko-politickými postoji. Přesto se objevuje stále více vědeckých důkazů o tom, že milostné úspěchy a neúspěchy a zpětná vazba, kterou jednotlivci získávají na seznamovacím trhu, mohou mít vliv na politiku.

Pro praktický příklad toho, jak může seznamování ovlivnit politiku, se nemusíme dívat dále než na fenomén "Incel". Nedobrovolní celibátníci (Incels) jsou internetovou subkulturou tvořenou převážně heterosexuálními muži. Inceli tvrdí, že zastávají misogynní postoje a jsou proti rovnosti pohlaví, protože je ženy nespravedlivě odmítají. Incels nejenže zveřejňují nenávistné komentáře na internetu, ale jsou také zodpovědní za teroristické útoky, jejichž cílem je ublížit ženám a zabít je.

Nestabilní seznamovací trhy, které se vyznačují nadbytkem mužů a nedostatkem žen, výraznou příjmovou nerovností a vysokou "cenou za nevěstu" (cena, kterou v některých místech musí rodina ženicha zaplatit rodině nevěsty a která se obvykle skládá z peněz nebo dárků), mohou vést k radikalizaci a násilí. Jinými slovy, v místech, kde si mnoho mužů nemůže najít a zajistit milostné partnerky nebo si dovolit sňatek, dochází častěji k násilí, konfliktům a jevům, jako je hnutí Incel.

Proč má ale popularita randění tak silný vliv na společensko-politické postoje a chování? Proč naše zkušenosti na seznamovacím trhu ovlivňují naše myšlení a pohled na svět?

Empirické důkazy naznačují, že seznamování ovlivňuje postoje, protože lidé, i když často nevědomě, přijímají sociálně-politické postoje, které nejlépe odrážejí jejich seznamovací a reprodukční zájmy. To znamená, že lidé, kteří jsou sexuálně konzervativní a jsou ohroženi příležitostným sexem, zastávají postoje, které nejlépe hájí monogamii a tradiční hodnoty, zatímco lidé, kteří jsou sexuálně liberální, zastávají postoje, které umožňují svobodné sexuální vyjádření. Studie zjistily, že sexuálně konzervativní lidé jsou například výrazně více věřící, jsou proti homosexuálním sňatkům a podporují autority než sexuálně liberální lidé.

Oblíbenost člověka na seznamovacím trhu však závisí na mnoha neustále se měnících okolnostech. Úspěšný hráč je populární na herním srazu, ale třeba ne na srazu kulturistů. Osoba, která vydělává šestimístný plat, je populární, pokud se nachází v oblasti, kde většina lidí vydělává pětimístné platy, ale ne, pokud se nachází v oblasti plné milionářů. Je pak možné, že člověk změní své společensko-politické postoje tak, aby za různých okolností prosazoval hodnoty, které nejlépe slouží jeho zájmům.

Ačkoli je důležité pozorovat, jak spolu souvisí seznamování a sociálně-politické postoje v reálném světě, pro zjištění příčinné souvislosti mezi seznamováním a postoji jsou nezbytné experimenty manipulující s popularitou seznamování. Tyto experimenty umožňují výzkumníkům testovat, zda popularita randění ovlivňuje sociálně-politické postoje, a vyloučit alternativní vysvětlení, například že sociálně-politické postoje člověka ovlivňují jeho popularitu randění nebo že jak popularita randění, tak sociálně-politické postoje jsou způsobeny jiným faktorem.

Jeden z experimentů ukázal, že heterosexuální muži, ale nikoli ženy, uváděli pozitivnější postoje k náhodnému sexu poté, co jim bylo sděleno, že jsou hodnoceni jako vynikající partneři pro randění. V jiném experimentu heterosexuální muži, ale nikoli ženy, kteří byli romanticky odmítnuti na zdánlivé seznamce, uváděli vyšší nepřátelství vůči opačnému pohlaví. Popularita na seznamce tedy může ovlivnit některé postoje, přinejmenším u heterosexuálních mužů.

Ve spolupráci se svými vedoucími doktorského studia Robem Brooksem a Khandisem Blakem jsem se snažila tato zjištění rozšířit a testovala jsem, zda heterosexuální lidé, kteří jsou mezi potenciálními partnery na seznamce oblíbení, uvádějí významně odlišné společensko-politické postoje než lidé neoblíbení. Vytvořili jsme experimentální manipulaci s oblíbeností při seznamování, která napodobovala reálné scénáře seznamování, jako je rozhovor s několika potenciálními partnery na Tinderu nebo seznamování s cizími lidmi v baru a získávání pozitivní nebo negativní zpětné vazby od každého z nich.

Nabrali jsme mladé heterosexuální účastníky (ve věku 18 až 25 let) a řekli jim, že se zúčastní seznamovací hry. Každý účastník nahrál úvodní video, ve kterém popsal sám sebe s cílem udělat dobrý první dojem. Poté jsme zdánlivě zaslali videa účastníků pěti vrstevníkům opačného pohlaví, kteří na oplátku zaslali zpět krátkou zpětnou vazbu ve formě videa, v níž uvedli, zda by s účastníky chodili, či nikoli (zpětná videa byla předem natočena s placenými herci).

Účastníci byli náhodně přiřazeni k tomu, aby od každého z pěti vrstevníků obdrželi buď pozitivní, nebo negativní romantickou zpětnou vazbu, což tvořilo kontinuální experimentální manipulaci s oblíbeností randění: od vysoké po nízkou oblíbenost. "Populární účastníci" obdrželi vyšší počet videí s pozitivní zpětnou vazbou, zatímco "nepopulární účastníci" obdrželi vyšší počet videí s negativní zpětnou vazbou. Poté jsme měřili postoje účastníků k příležitostnému sexu, tradičním genderovým rolím, minimální mzdě a zdravotní péči a implicitní sexuální a politické postoje.

Zjistili jsme, že "neoblíbení" muži uváděli menší podporu příležitostného sexu než "populární" muži. Popularita na schůzkách neměla vliv na žádný z postojů žen. Emoce mužů byly ovlivněny jejich oblíbeností při seznamování, přičemž "neoblíbení" muži uváděli, že pociťují pozitivní emoce, jako je štěstí, nadšení a hrdost, v menší míře než "oblíbení" muži. To zase vedlo k tomu, že "nepopulární" muži uváděli menší podporu pro příležitostný sex a menší podporu pro zvýšení minimální mzdy a rozšíření přístupu ke zdravotní péči.

V souladu s předchozími studiemi výsledky našeho experimentu naznačují, že heterosexuální muži jsou citliví na změny vyhlídek na seznamovacím trhu a podle toho upravují své společensko-politické postoje. Nepopulární i populární muži v experimentu zaujali postoje, které nejlépe hájily jejich zájmy. "Neoblíbení" muži, kteří nebyli schopni přilákat partnerky k seznámení, uváděli, že jsou více neochotní mít náhodný sex a více se staví proti tomu, aby ostatní měli náhodný sex, než "populární" muži, kteří naopak přilákali mnoho partnerek. Zajímavé je, že pocit méně pozitivních emocí vedl k tomu, že "nepopulární" muži uváděli více antiegalitářských postojů než "populární" muži, což je důležité zjištění, které by mělo být v budoucím výzkumu dále testováno.

Vzhledem k tomu, že výzkumy ukazují, že seznamování, reprodukce a politika jsou vzájemně propojeny, je stále jasnější, že zkušenosti, které lidé získávají na různých trzích seznamování, mohou ovlivnit každodenní politický život. Experimentální důkazy mohou být klíčové pro naše pochopení mechanismů, jejichž prostřednictvím může seznamování způsobit posuny ve společensko-politických postojích.

Zdroje: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/mating-hormones-and-social-attitudes/202205/can-dating-influence-politics , Unsplash

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: