Kolagenový proteinový prášek nyní najdeme v matcha latté, i brownies - co je to ale kolagen?

Jak se v těle kolagen vyrábí? Jaké živiny se podílejí na jeho produkci a co způsobuje jeho rozpad? Pojďme se tedy podívat na biologii kolagenu.

Kolagen je vláknitý protein nacházející se v kostech, zubech, kůži, šlachách, chrupavkách, cévách, vlasech a nehtech. Kolagen je strukturní protein, který hraje klíčovou roli ve struktuře a v zásadě drží tělo pohromadě. Zajímavé je, že existují některé typy kolagenových fibril, gram za gramem, které jsou silnější než ocel. Představme si kolagenový protein jako lepidlo, které udržuje naše tělo pohromadě a tvoří asi třetinu našeho celkového tělesného proteinu. Kolagen je vyroben ze tří polypeptidových řetězců, které jsou zesítěny kvůli síle a jsou vyrobeny s glycinem, prolinem, hydroxylysinem a hydroxyprolinem - všechny jsou aminokyseliny a poslední dva se nenacházejí v žádných jiných proteinech. Kolagenové polypeptidy jsou také připojeny k uhlovodíkovým řetězcům, které z nich také dělají glykoproteiny. Glykoproteiny pomáhají podporovat náš imunitní, trávicí a reprodukční systém.

Jak tělo vytváří kolagen?

Naše tělo vytváří kolagen z klíčových vitamínů, minerálů a prostřednictvím různých procesů. Všechny proteiny obsahují aminokyseliny a nejhojnější aminokyselinou v kolagenu je glycin, který je esenciální aminokyselinou. Jak stárneme, je přirozené a normální, že se kolagen snižuje, což může přispět k méně pružným vazům, oslabení svalů, bolestem kloubů, vráskám a může ztenčit výstelku trávicího traktu, což může způsobit zažívací potíže. Kromě stárnutí je nejčastějším důvodem, proč tělo neprodukuje dostatek kolagenu, špatná výživa nebo konzumace příliš velkého množství cukru, který postrádá základní živiny, které naše tělo potřebuje k tvorbě kolagenu. Stejně jako tělo může vytvářet kolagen, může se také odbourávat ze škodlivých činností, jako je trávení, příliš času na slunci, nebo kouření.

Klíčové živiny podílející se na produkci kolagenu

Vitamin C je klíčem. Kromě vitaminu C hraje důležitou roli také železo. Může se zdát, že udržování zdravé pokožky, vlasů, nehtů, chrupavek, nebo zubů, je jednoduché pro naše tělo, ale bez dostatečného přísunu vitaminu C, to jde těžko. Nedostatek vitaminu C v těle není v dnešní době tak častý, ale abychom podpořili své tělo při produkci kolagenu, musíme dbát na to, abychom jedli potraviny bohaté na vitamin C, železo a další živiny. Také, pokud jíme hodně masa, s největší pravděpodobností přijímáme spoustu aminokyselin a živin potřebných k produkci kolagenu. Naše tělo rozloží kolagen ve střevech a znovu ho použije k vytváření více bílkovin. Zinek je klíčovou živinou v tomto procesu a podílí se na funkci, která se nazývá kolagenáza. Takto se tráví kolagen ve střevech. Přestože rostlinná strava nemusí obsahovat stejné množství aminokyselin jako strava bohatá na maso, stále může poskytnout živiny potřebné k vytvoření kolagenu.

Potraviny bohaté na živiny produkující kolagen

Potraviny, které obsahují vitamín C, železo, křemík, prolin, lysin, threonin a zinek, jsou důležité v procesu výroby kolagenu.

Vitamin C

Především se nachází v ovoci a zelenině. Patří sem například: citrusové plody, papriky, brokolice, pór, petržel, šípky, rybíz, guava, goji, rajčata, ananas, kiwi.

Křemík

Hojně se vyskytuje v rostlinných potravinách, jako je oves, celozrnná pšenice, ořechy, kořenová zelenina, nebo mořské plody.

Prolin

Prolin, aminokyselina, která se nachází v želatině, sýrech, hovězím masu, sójových bílkovinách, zelí, jogurtu, chřestu, bambusových výhoncích, mořských řasách, houbách či slunečnicových semínkách.

Lysin

Lysin je obsažen v živočišných bílkovinách a mléčných výrobcích. Lysin se také nachází v rostlinných zdrojích, jako je avokádo, meruňky, mango, rajčata, brambory, hrášek, paprika, pór, řepa, luštěniny, sója, ořechy a zrna jako quinoa, amarant a pohanka.

Železo

Železo najdeme v mase a orgánech, jako jsou například játra a ledviny. Také ho můžeme získat z mořských plodů. Existují ale i rostlinné zdroje železa, kterými jsou špenát, luštěniny, quinoa, dýňová semínka, melasa, brokolice, nebo tofu.

Threonin

Je nezbytná aminokyselina, což znamená, že naše tělo jí nedokáže produkovat, takže ji musíme získat ze stravy. Mezi potraviny, které obsahují tuto aminokyselinu, patří: čočka, arašídy, vejce, živočišné bílkoviny, cizrna, fazole a chřest.

Měli bychom užívat kolagenové doplňky stravy, nebo stačí pestrá strava?

Nejen z potravy, ale i z doplňků stravy můžeme získat živiny potřebné pro produkci kolagenu. Pokud ale konzumujeme pestrou stravu bohatou na živiny, s největší pravděpodobností budeme mít dostatek klíčových živin a nebudeme muset užívat doplňky stravy. Existují studie, které ukazují, že konzumace kolagenu v prášku, který je bohatý na aminokyselinu glycin, může zlepšit zdraví kloubů, zlepšit pružnost pokožky, snížit zánět střev, zlepšit kvalitu spánku a podpořit hojení ran. Bílkoviny se významně podílejí na produkci kolagenu v těle. Protein je také klíčovou makroživinou pro udržení celkového zdraví vlasů, pokožky, nehtů, kloubů atd. Protein je také do značné míry zodpovědný za zlepšení funkce střev a podporu buněčného obratu, ke kterému dochází. Například glutamin je aminokyselina, která je klíčovým hráčem ve zdraví a funkci střev a nachází se hojně v potravinách bohatých na bílkoviny.

Zdroje: nutritionstripped.com, Pixabay

Podobné články

0 Komentářů

Napište komentář

Články z dalších našich webů: