Každý z nás má svůj příběh o tom, kdo je, o různých událostech a osobách, které nás ovlivnily, a o tom, jaké kroky jsme podnikli, abychom se dostali tam, kde jsme.
To jsou naše příběhové identity - a výzkumy ukazují, že čím jsou strukturálně soudržnější, smysluplnější a agentičtější (neboli plné pocitu, že jsme měli možnost ovlivnit své okolnosti), tím větší je pravděpodobně naše pohoda.
S tímto vědomím se novozélandské výzkumnice Claire Mitchellová a Elaine Reeseová z Otagské univerzity v Dunedinu snažily prozkoumat utváření narativní identity dospívajících a její vliv na jejich pohodu.
Konkrétně chtěly Mitchellová a Reeseová lépe porozumět tomu, jak styly komunikace rodičů v nejranějším věku dítěte ovlivňují jeho narativní utváření identity - a jaký to má vliv na psychické fungování dítěte, jakmile vstoupí do věku dospívání.
Studie
Na konci 90. let 20. století Mitchell a Reeseová získali 115 matek a jejich batolat, aby se zúčastnily domácí studie. Výzkumníci pozorovali, jak matky konverzují se svými batolaty, a poté některé matky zařadili do intervenční skupiny, kde je učili elaborativnímu vzpomínání - v podstatě povzbuzovali děti, aby otevřenou a citlivou konverzací mluvily o něčem, co se stalo, o své roli v tom, jak se při tom cítily a co to pro ně znamená.
Dalším matkám v kontrolní skupině se speciální instruktáže k připomínání nedostalo. "Klíčem k elaborativnímu vzpomínání je sledování zájmu dítěte o rozhovor a klíčem k tomuto procesu je chválení jeho odpovědí," vysvětlila Reeseová v e-mailovém rozhovoru.
Páry matka-dítě pak byly v průběhu následujícího roku pravidelně navštěvovány, aby výzkumníci mohli posoudit vývoj jazykových a neverbálních paměťových dovedností dětí; poté znovu po jednom roce, dvou letech a přibližně po deseti letech pro stejná hodnocení.
Devadesát tři dětí z těchto původních studií se po dovršení patnácti let zúčastnilo další následné studie - studie, která hodnotila, jaký vliv mělo propracované vzpomínání jejich matky v batolecím věku na jejich dospívání. Dospívající vyplnili dotazník Life Story Interview, v němž hovořili o kapitolách svého života a o události, která jim změnila život, a také o podrobnostech události (kdo tam byl, co se stalo, jak se všichni zúčastnění cítili atd.) a o tom, jak je tato událost změnila.
To výzkumníkům umožnilo vyhodnotit vhled dospívajících: Větší vhled se projevil, když z událostí vyvodili smysl a jasně popsali, jak je události změnily (např. "Smrt babičky mě přiměla uvědomit si, že lidé tu na zemi nejsou věčně a že bych měl trávit více času s lidmi, které mám rád").
Na nižších úrovních vágními extrakcemi významu, které postrádaly konkrétnost (např. "Udělalo mě to šťastnějším") nebo ("Poznal jsem, že bych měl být opatrnější"). Účastníci také vyplnili hodnocení osobnostních rysů, které měřilo jejich extraverzi, souhlasnost, svědomitost, neuroticismus a otevřenost vůči zkušenostem; hodnocení sebeúcty; dvě opatření hodnotící jejich pohodu (dotazník silných stránek a obtíží Self-Report (SDQ-YSR) a škála deprese Center for Epidemiologic Studies (CESD) a průzkum životní spokojenosti (škála spokojenosti se životem (SWLS)).
Mitchell a Reese zjistili, že dospívající, jejichž matky je v batolecím věku zapojily do elaborativního vzpomínání, vykazovali větší vhled do obtížných životních událostí a uváděli lepší pohodu než dospívající, jejichž matky byly v kontrolní skupině.
Jak elaborativní vzpomínání napomáhá dobré pohodě
V e-mailovém rozhovoru Reeseová zdůraznila, že "hlavním způsobem, jak elaborativní vzpomínání pomáhá duševnímu zdraví dospívajících, jsou otevřené a citlivé rozhovory s rodiči zejména o obtížných minulých událostech."
Ačkoli se její a Mitchellova intervence nezaměřila konkrétně na negativní minulé události, jejich pozdější sledování ukázalo, "že matky v intervenční skupině přenesly své dovednosti elaborativního vzpomínání později i na negativní minulé události"
.Dodala, že další výzkumy "ukazují, že elaborativní vzpomínání konkrétně na negativní události pomáhá malým dětem porozumět emocím, což zase souvisí s jejich duševním zdravím v dospívání."
Důležité je, že větší vyjadřování negativních emocí v rozhovoru "naznačuje pokročilejší dovednosti v oblasti emocí a také pohodlí při sdělování negativních emocí matkám", což pomáhá vysvětlit, proč děti, jejichž matky je zapojily do elaborativního vzpomínání, byly na tom po emoční stránce lépe než děti, které se elaborativnímu vzpomínání věnovaly méně.
Zjistilo se, že schopnost označovat emoce (zejména negativní) v raném dětství pomáhá dospívajícím v regulaci emocí a zlepšuje jejich schopnost ovládat impulzy a řešit sociální problémy.
Diskutování o negativních emocích z minulosti může podle jiných výzkumníků také napomoci sebepochopení a zvýšit životní pohodu tím, že pomáhá dětem zdravě se od takových emocí distancovat (takže se již nenacházejí ve víru těchto emocí).
Jak navíc píší Mitchell a Reese v časopise Journal of Personality, "propracované vzpomínání matek podporuje děti v rozvoji úplnějších, specifičtějších a přesnějších vzpomínek na zážitky z raného dětství, což by mohlo starším dětem a dospívajícím nabídnout bohatší zásobu vzpomínek, z nichž mohou čerpat při utváření své narativní identity."
Jedná se o přesvědčivé zjištění, které podtrhuje důležitost zapojení dětí do rozhovoru v raném věku, sledování jejich vedení v rozhovoru a povzbuzování k rozpracování myšlenek, pocitů a zážitků, s nimiž se setkávají doma, ve škole a ve světě vůbec.
A rodiče nejsou jediní, kdo může dětem s touto zásadní dovedností pomoci, uvedl Reese. Do nácviku elaborativního vzpomínání mohou děti zapojit také učitelé, prarodiče a další rodinní přátelé a příbuzní.
Čím dříve začneme děti učit, jak dávat smysl vnitřním a vnějším událostem, jak označovat své emoce a jak své zážitky zasazovat do trvalého vyprávění o tom, kdo jsou a jak zapadají do světa, tím lépe jim pomůžeme pochopit jejich realitu a vyrovnat se s nevyhnutelnými výzvami, které jim život staví do cesty.
Zdroje: https://psychologytoday.com/intl/blog/the-truth-about-exercise-addiction/202205/one-crucial-way-boost-adolescent-well-being , Unsplash.com