Datle jsou často spojována s dezertem; jejich přirozená sladkost a bohatá chuť jsou skutečně dekadentní. Ale toto výživné ovoce může ve skutečnosti nabídnout některé docela působivé zdravotní výhody. Zde je sedm způsobů, jak mohou Datle chránit vaše zdraví, a jednoduché způsoby, jak začlenit toto super ovoce do jídel, občerstvení, nápojů a lahůdek.

Datle jsou bohatá na živiny

Tři Datle poskytují asi 200 kalorií , 54 gramů sacharidů, z toho asi 5 gramů vlákniny, gram bílkovin a žádný tuk. Tato velikostní část také dodává větší množství široké škály živin, včetně vitamínů B, vitaminu K, vápníku, železa, hořčíku, draslíku, zinku a manganu. Jinými slovy, Datle nejsou jen cukrové bomby nebo prázdné kalorie.

Datle mají různé antioxidanty

Kromě obsahu vitamínů a minerálů jsou datle bohaté na antioxidanty chránící zdraví. Jeden nedávný článek publikovaný v časopise Journal of Pharmacy & BioAllied Sciences uvádí, že datle jsou dobrým zdrojem přírodních antioxidantů , které lze použít k léčbě nemocí souvisejících s oxidačním stresem. Oxidační stres nastává, když existuje nerovnováha mezi produkcí volných radikálů poškozujících buňky a schopností těla čelit jejich škodlivým účinkům. Je to předchůdce stárnutí a poškození buněk, které mohou vést k onemocnění. Datle také obsahují protizánětlivé a antimikrobiální sloučeniny, což znamená, že mohou také hrát roli v boji proti infekčním chorobám. Jiný výzkum ukázal, že datle obsahují mnoho antioxidantů , včetně karotenoidů, polyfenolů (např. Fenolové kyseliny, isoflavony, lignany a flavonoidy), tříslovin a sterolů. Mají také antifungální vlastnosti.

Datle jsou přirozeně sladká a neobsahují přidaný cukr

Mnoho lidí si o datlích myslí, že jsou sušené ovoce - ale ve skutečnosti jde o čerstvé ovoce, protože se neodstraní voda. Datle je celé, nezpracované ovoce, které obsahuje cukr. Jinými slovy, pokud je energetická tyčinka slazena pouze datly, na etiketě může být uveden 0 gramů přidaného cukru. To je klíčové, protože přidaný cukr je typ, který bychom měli omezit , kvůli jeho spojitosti se zvýšeným rizikem srdečních onemocnění a obezity.

American Heart Association (AHA) doporučuje, aby ženy konzumovaly ne více než šest čajových lžiček přidaného cukru denně, což odpovídá 25 gramům nebo 100 kalorií. Doporučená dávka pro muže je devět čajových lžiček přidaného cukru, což je 36 gramů nebo 150 kalorií. Pokud používáte Datle ke slazení jídla nebo receptu , nevyčerpali jste žádný denní rozpočet přidaného cukru, na rozdíl od sladidel, jako je třtinový cukr.

Datle podporují trávicí zdraví

Tři Datle poskytují asi 18% denního cíle pro vlákninu, která podporuje dobrou trávicí funkci. Jedna studie, publikovaná v British Journal of Nutrition , se konkrétně zabývala dopadem konzumace datlů na střeva . Zdravým mužům bylo náhodně rozděleno, aby jedli buď sedm datlí za den, nebo kontrolní přidání směsi sacharidů a cukru po dobu 21 dnů. Po 14 denní užívací době došlo ke změně skupin. Vědci zjistili, že při jídle došlo u studovaných subjektů ke zlepšení jejich frekvence pohybu střev a ke snížení hladiny chemických látek ve stolici, o nichž je známo, že poškozují buňky a vyvolávají mutace, které mohou vést k rakovině.

Pokud jste někdy zažili zácpu, víte, jak může způsobit katastrofu s vaší energetickou úrovní a celkovým komfortem. Datle mohou být jednoduchým způsobem, jak uvést věci do pohybu.

Datle chrání zdraví srdce a regulaci cukru v krvi

Starší výzkum zkoumal účinky příjmu datlí u zdravých dospělých po dobu čtyř týdnů. V jedné studii dobrovolníci jedli asi tři a půl unce denně ze dvou různých druhů datlí. Na konci měsíce vědci zjistili, že přidání Datlí významně neovlivnilo index tělesné hmotnosti (BMI), celkový cholesterol, LDL nebo HDL u sledovaných subjektů. Nejdůležitější bylo, že hladina glukózy v krvi nalačno a hladiny tuku v krvi se po konzumaci ani jedné datové odrůdy nezvýšily. Ve skutečnosti se snížily krevní tuky, stejně jako opatření oxidačního stresu.

Další novější studie testovala spotřebu Datlí na krevních tucích a glykemické kontrole. Sto mužů a žen s diabetem typu 2 bylo náhodně přiděleno k tomu, aby jedli buď vůbec žádné datle, nebo aby přidali tři datle denně po dobu 16 týdnů. Pojídači datlí zaznamenali statisticky významný pokles celkového cholesterolu i „špatného“ LDL. A HbA1c (míra kontroly hladiny cukru v krvi za předchozí dvou- až tříměsíční období) se u pojídačů datlí nezměnila. Skupina, která konzumovala Datle, zaznamenala také zlepšení duševního zdraví a opatření celkové kvality života. Tyto studie jsou významné, protože regulace cukru v krvi a zdraví srdce spolu úzce souvisí. Lidé s diabetem typu 2 mají dvojnásobně zvýšené riziko srdečních onemocnění , včetně infarktu; kardiovaskulární onemocnění je hlavní příčinou úmrtí u lidí s diabetem 2. typu.

Datle mohou nabídnout ochranu mozku

Také se předpokládá, že ochranné sloučeniny v datech pomáhají chránit mozek. Článek publikovaný v časopise Neural Regeneration Research uvádí, že Datle mají slibný terapeutický potenciál proti Alzheimerově chorobě kvůli jejich schopnosti bojovat proti zánětu a oxidačnímu stresu v mozku.

Datle mají příznivé účinky na těhotenství

Jedna další potenciální výhoda datlí se týká konkrétně těhotných žen. Dokument z roku 2020, publikovaný v časopise BMC Pregnancy and Childbirth , se zabýval dopadem datlí na porod. Vědci přezkoumali dříve publikované studie a dospěli k závěru, že konzumace datlí může zkrátit trvání aktivní fáze porodu, fáze, během níž se děložní čípek rozšiřuje. Může také zlepšit biskupovo skóre, opatření, které hodnotí připravenost děložního čípku na vaginální porod. Spotřeba Datlí však neměla žádný vliv na délku první, druhé a třetí fáze porodu ani na frekvenci císařského řezu.

Jak si pochutnat na datlích a přidat je k jídlu a občerstvení

Datle jsou mým sladidlem v široké škále receptů, včetně smoothies, energetických nápojů, ovesných vloček, chia nebo avokádovém pudinku a pečiva. Také používám pyré na výrobu domácí rostlinné „zmrzliny“ smíchané s přísadami, jako je rostlinné mléko, skořice, a doplňky, jako je nasekaná tmavá čokoláda a vypeckované třešně. Můžete také začlenit Datle do slaných pokrmů. Dodávají přirozenou sladkost a rovnováhu zahradním salátům, zvláště zeleninám, jako je restovaná kapusta nebo pečený květák, a zeleninovým míchaným hranolkám.

Jedním z mých oblíbených celoročních rychlých svačinek jsou plněné Datle. Plním je oříškovými a semennými másly, bylinkovými ořechovými, rostlinnými „sýry“ a dokonce i slanými náplněmi, jako je olivová tapenáda a pesto bez mléčných výrobků. Samozřejmě jsou také perfektní, jak jsou!

Zdroje: Health.com, Freepik

Podobné články

2 Komentářů

adolazeqevuqa

adolazeqevuqa

před 9 měsíce

http://slkjfdf.net/ - Avuxle <a href="http://slkjfdf.net/">Ebubifeve</a> zwy.vhaj.flatify.cz.eqv.gj http://slkjfdf.net/

Reply
utaxetutimiw

utaxetutimiw

před 9 měsíce

http://slkjfdf.net/ - Axozaqugi <a href="http://slkjfdf.net/">Abotqo</a> rzg.yfxz.flatify.cz.uau.ph http://slkjfdf.net/

Reply

Napište komentář

Články z dalších našich webů: