Sociální média jsou skvělým způsobem, jak navázat kontakt s novými a zajímavými lidmi mimo svůj okruh. Bohužel ne každému na internetu stojí za to věřit. Predátoři, podvodníci a trollové využívají platformy sociálních médií stejně rádi jako vy a vaši přátelé. Je důležité být ostražitý vůči určitým taktikám, které podvodníci rádi používají, aby využili nic netušící uživatele.
Zde je několik tipů, které vám pomohou vyhnout se těmto nedůvěryhodným trollům při procházení internetu:
Nikdy neposkytujte osobní finanční údaje
Ať už se jedná o skupinu na Facebooku nebo seznamovací aplikaci, nikdy byste neměli nikomu dávat peníze, aniž byste si nejprve udělali průzkum. Je pravda, že sociální média pomohla lidem v nouzi získat přímou podporu prostřednictvím fundraisingu a kickstarterů. Ale bohužel existuje také spousta hackerů, kteří rádi zneužívají štědrost ostatních. Tito predátoři využívají sociální sítě k tomu, aby zneužili ženy, které osaměle touží po pozornosti a hledají někoho, s kým by si mohly popovídat. Na seznamovacích aplikacích platí, že pokud vás muž požádá o peníze, přestaňte se s ním bavit. Na Twitteru a Facebooku, pokud vás cizí uživatel začne žádat o příspěvek, aniž by uvedl nějaký legitimní důvod, zablokujte ho. Pokud vám někdo zničehonic vklouzne do DM a požádá vás, abyste mu poslali Venmo a pomohli mu, neodpovídejte. Nikdo by vás neměl žádat o peníze nebo laskavost online, zejména bez jakýchkoli pádných důkazů.
Pozor na žíznivé hnusáky
Přitažlivost na první pohled? Jistě. Opravdová láska na první pohled? Těžko říct. Zaseknutí po jediném pohledu na profilovou fotku? Možná příliš dobré na to, aby to byla pravda. Nikdo se nezamiluje na základě obrázku, profilu nebo krátké zprávy, i když bychom v to všichni rádi doufali. Ve skutečnosti se vztahy budují dlouho. Každý, kdo vám začne přehnaně komentovat, psát SMS, e-maily nebo telefonovat, aby vám to řekl: "Jsi tak krásná! Zamiloval jsem se do tebe hned, jak jsem viděl tvou fotku. Prostě vím, že jsme si souzeni! Musíme se dát okamžitě dohromady!" stojí za to držet se od něj dál, zvlášť pokud ho ani neznáte. Nenechte se zmást takovými lichotkami - je velká šance, že nejsou tak upřímné, jak by se mohlo zdát.
Nastavení správných hranic
Tento typ uživatelů se zlobí nebo je rozčiluje, pokud na jejich návrhy okamžitě nereagujete. Ať už na vás tlačí, abyste se hned sešli, nebo vám rozzlobeně píše, protože jste na jeho zprávu neodpověděli do dvou minut, je třeba si uvědomit, že tento typ komunikace je toxický a je velkým varovným signálem. Zejména pokud se jedná o cizího člověka, se kterým jste se seznámili online, nikdo by na vás neměl vyvíjet nátlak ani vás nutit, abyste se cítili špatně kvůli tomu, že jste okamžitě neodpověděli na jeho soukromé zprávy. V některých případech může tento typ online chování svědčit o potřebném, kontrolujícím nebo žárlivém člověku. Pamatujte, že není neslušné stanovit si zdravé hranice, ať už jde o osobní nebo online komunikaci!
Držte se dál od duchů
Možná jsou jejich fotografie rozmazané nebo tmavé. Možná mají vždy sluneční brýle a klobouk. Nebo možná nemají vůbec žádné své fotografie. Ať už je to jakkoli, tohoto záhadného uživatele nemá cenu poznávat. Boti, podvodníci a úchylové jsou obvykle ti poslední, kteří se otevřeně hlásí ke své identitě. Pokud je nemůžete jasně identifikovat na žádné z jejich fotografií, vyplatí se mít podezření, nakolik je jejich online přítomnost skutečně pravá. Jedním z dobrých způsobů, jak ověřit pravost něčího profilu, je křížová kontrola na jiných platformách sociálních médií. Pokud je nikde jinde nenajdete, je velká pravděpodobnost, že mimo obrazovku neexistují.
Zůstaňte jasné hyperaktivní narcis
Na druhou stranu uživatelé, kteří zveřejňují příliš mnoho svých fotografií, jsou také varovným signálem. Stejně jako jejich přízračné protějšky se tito uživatelé obvykle snaží zamaskovat své pravé já tím, že si na internetu vytvářejí jinou osobnost. Zveřejňování a opakované zveřejňování stejných vlastních fotografií obvykle není dobrým znamením, že na druhé straně obrazovky je skutečná osoba; boti obvykle kradou fotografie z profilů jiných uživatelů nebo z Googlu, aby jejich profily vypadaly jako skutečné, i když ve skutečnosti nejsou.
Zdroje: womenworking.com, Unsplash.com